RSS

regele e gol!

05 Iul

Tinerii din ziua de azi nu mi se par esentialmente diferiti de cei cu care am impartasit candva adolescenta proprie. Ii vad la fel de rebeli, anxiosi, comozi, egoisti, visatori, generosi, idealisti, snobi, autentici, si fragili si inocenti in smecheria lor precum am fost si noi candva.  Da, sunt mai ostentativi,mai agresivi, mai fara perdea si fara pudoare, aparent mai cinici si mai sudati in materialul imediat, dar si mai bombardati cu tot felul de tentatii, semiinformatii, false surse, tehnici abracadabrante, gadgeturi si musthave-uri de tot felul, de care noi, stand pe la cozi la paine si lapte, am fost feriti.

Profesorii sunt si ei compatrioti ai nostri, reprezentanti gloriosi ai societatii romanesti contemporane. Mai degraba sindicalisti decat dascali prin vocatie (ce vocatie cucoana, cand salarul este de doi bani?), copiind cu maturitate si spirit de raspundere pe la examenele de titularizare, mimand activitatea si bifand proceduri, depasiti de vremuri si nemaintelegand nimic din toata tevatura asta inovativa, se plang. De tot si toate. De elevi, de guvern, de parinti, de lipsa banilor, de dotari, de directori, de programa, de ea lume si viata.Nu toti. Dar cei care fac intr-adevar ceva sunt tot mai depasiti numeric.

Parintii (adica noi) suntem stupefiati de ce ni se intampla.Noua si copilasilor nostri. Noi le-am dat tot. Bani, toale, fast-food, excursii, calculatoare, net, celulare, i-poade, le-am zis sa salute si sa vorbeasca frumos, i-am trimis la scoala, le-am platit chiar si meditatii … si ei uite cum ne multumesc! Sa fi avut noi conditiile astea, pai jar am fi mancat si de pe luna ne uitam acuma!

Guvernul, pardon guvernele, au facut tot ce le-a stat in puteri ca sa organizeze cat mai temeinic haosul din invatamant. Indiferent ca au stat de-a stanga, de-a dreapta sau in centrul hartii politice, pline de elan revolutionaro-patriotic, cu toatele au actionat hotarat si concertat in sensul deconcertarii invatamantului romanesc! Daca n-au avut bani ca sa aloce, au alocat reforme, contrareforme, neoreforme si postreforme. Bolognese. Si foarte europene.

Si uite cum ajungem la domnul ministru. Domnul Funeriu nu starneste simpatii latente in mine. Figura domniei sale reuseste sa ma irite de cele mai multe ori cand mi se arata pe ecranele cu stiri gri, iar zambetul acela mic care-i insoteste spusele aduce mai degraba a grimasa ironica decat a veselie in stare sa-mi induca o stare de optimism. Pana in aceasta zi nu m-a impresionat cu nici o idee. Viziunea sa de conducator mi s-a parut destul de saracuta in continut, mai degraba stearsa si pacatuind prin rigiditate. Acuma, cinstind vorbind, nici nu i-am urmarit iesirile la rampa cu sufletul la gura.

Azi insa, am avut o mare revelatie. Nu stiu cu ce rol va ramane in istorie domnul Funeriu, nu cred ca sunt foarte mandra de metodele lui, relativ politienesti, de supraveghere a examenelor, examinatilor si examinatorilor, dar am senzatia ca au functionat! Onor ministrul nostru si-a asumat replica copilului inocent din povestea cu hainele imparatului, si-a strigat atat de tare, incat pana la urma l-a auzit (sau ar fi trebuit sa-l auda) toata lumea: da, imparatul e in curul gol, si scroafa-i moarta la prune, iar copiii nostri sunt inculti, ignoranti si iritati de faptul ca nu au fost lasati sa copieze!

Spre cine sa aratam cu degetul? Spre copii, spre profesori, spre parinti, sau guvern? Are vreun rost? Rezolvam ceva? Eu sper ca asta e momentul cel mai de jos, minimul absolut din groapa lui Gauss, locul de unde vom incepe a creste. Valori, idei, actiuni, oameni.

Cam are iz de lozinca. Dar procentul de promovabilitate e de sub 50%.

 
10 comentarii

Scris de pe 5 Iulie 2011 în de-a naibii

 

10 răspunsuri la „regele e gol!

  1. simf

    5 Iulie 2011 at 8:05

    subscriu spuselor tale, si eu cred ca asta e un prim pas spre normalitate. mai ales ca am un copil proaspat bacalaureat, care n-a fost meditat, n-a dat in branci cu invatatura nici in liceu, nici pe ultimii metri (dar a avut o doza de responsabilitate mereu) si a scos medie peste 8. (asta si pentru ca la facultate nu-i trebuie media de la bac, ci da examen.)
    si da, adolescentii de azi sunt frumosi, sunt eterogeni si-s doar vag diferiti de cei de acum 10, 20 de ani. mie imi sunt tare dragi si cred in ei.

     
  2. cristina

    5 Iulie 2011 at 9:00

    lozinci, nelozinci, eu am crescut pe vremea in care puteai invata cateva lozinci din astea (din congrese …) pe de rost si treceai toate examenele si tezele de economie politica. le detestam, dar poate ca la asta mi-au fost utile – ca sa stiu ce nu imi place si ce nu e bine si ce nu trebuie acceptat. copiii de azi nu stiu daca mai au repere, nu stiu daca mai stiu de ce sa se fereasca, nu stiu daca mai pot fi convinsi ca doar invatand pot sa devina ceva in viata. pur si simplu nu stiu, asa ca nu cred ca e vina lor pentru procentul mic.

     
  3. Lecteriţa

    5 Iulie 2011 at 11:06

    Are dreptate un comentator de pe blogul meu: au promovat Bacul,cati trebuia!

     
  4. balaurdegradina

    5 Iulie 2011 at 12:22

    SIMF,felicita copilul nr.1 si din partea mea! Ma bucur pentru voi! Sunteti dovada vie ca acolo unde copilului i se creaza conditii, i se ofera modele si este incurajat cat are el nevoie, va face exact ceea ce trebuie, in ritmul sau, fara garzi de corp si fara gaura-n cer!

     
  5. balaurdegradina

    5 Iulie 2011 at 12:55

    Cristina, sunt de acord cu tine pana la repere. Ei nu mai au repere pentru ca noi, astia maturi, nu ne-am invrednicit sa le oferim. Nu sa le aratam „uite, taticule, ce model frumos de urmat in viata”, ci sa fim la inaltimea statutului de jalon pentru generatia viitoare.

     
  6. balaurdegradina

    5 Iulie 2011 at 12:56

    Lectero, a grait adevar omul!

     
  7. maria

    5 Iulie 2011 at 13:14

    Da,aveti dreptate…au promovat atati cati trebuiau ! Si domnul ministru are dreptate,rezultatele examenelor sunt oglinda societatii in care traim.Dar ma intreb de unde sa ia copii astia un exemplu bun? profesorii ,cand dau eaxmen de titularizare obtin niste note de rasul curcilor ,sau mai rau,chiar si ei copiaza.La examenele de rezidentiat ale medicilor de fiecare data izbucenste cate un scandal…Profesorii sunt stresati si se gandesc mai mult la partea materiala decat la faptul ca ei sunt responsabili de 70 % din educatia copiilor .Cum sa imi explic eu faptul ca un copil poate sa ia 10 la istorie si geografie si 2 la biologie??daca era cretin,era si ptr istorie si ptr geografie.Dar nu ! Eu cred ca profesul de biologie nu a reusit sa se impuna ,nu a reusit sa se faca inteles in fata copiilor copiilor ! Cum sa fie motivat copilul meu sa invete,daca profesorul cu care s-a meditat ptr bac ii spunea sa nu isi faca griji ,ca s-a discutat in consiliul profesoral si ca vor lua toti examenel ptr ca s-a hotarat ca nu trebuie discreditata reputatia liceului.In loc sa il mobilizeze ,sa il faca sa munceasca in draci ,fcaea 2 exercitii si apoi ii vindea iluzii ! Si sa stiti ca inca se practica chestia cu reputatia scolii.La noi in oras sunt doua licee cotate bine si de fiecare data comisiile de corectare sunt incrucisate si se vorbesc intre ei :”tu imi treci elevii-eu iti trec elevii „Asa ca eu cred ca trebuie sa faca curatenie ,intai in ograda lor si apoi sa faca ceva si cu copii astia,care trebuie sa recunosc in ultima perioada sunt din ce mai iresponsabili ! poate ca acum se vor trezi ! Sper ,am o fetita care intra clasa XI si sper sa fi invatat ceva din experienta colegilor ei mai mari !

     
  8. balaurdegradina

    5 Iulie 2011 at 22:04

    Maria, dincolo de faptul ca iti inteleg nelinistea si emotia si frustrarea (am trecut si eu prin tot zbuciumul asta alaturi de fiica mea, acu’ cativa ani), nu prea gasesc o explicatie logica pentru doiul de la biologie. Pentru ca e vorba de doi (ceva foarte aproape de nota primita din oficiu, pentru simpla prezenta la examen) nu de un patru, sau cinci, sau sase. Oricat de tampit, sau absent, sau rau intentionat ar fi fost profesorul respectiv, elevul in cauza n-a reusit sa faca dovada ca a pus mana pe manualul de biologie. Dar poate ca e pur si simplu o eroare de notare, sau poate ca i-a fost rau, sau s-o fi blocat mental din cauza emotiilor…
    In rest… nu ma pot satura sa ma tot mir de cata energie se risipeste pentru a lasa impresia ca facem ceva. Cand mult mai productiv ar fi sa chiar facem ceea ce trebuie facut. E ca pe vremea odiosului si a sinistrei: ei se fac ca ne platesc, noi ne facem ca-i invatam, astia micii se fac ca invata…Pana la urma pierdem toti.

     
  9. ilincaotgramesti

    15 Iulie 2011 at 10:46

    Un subiect extrem de important si profund dezbatut.

    Copiii mei sunt mari, au depasit acest moment. Cu toate acestea ceea ce s-a intamplat mi-a lasat o foarte, foarte mare tristete.

    Si asta pentru ca ceea ce s-a intamplat nu este un capat de drum nou si drept. Nu este o asanare ci orice altceva, o lipsa de reprezentare, o razbunare, o demonstrare despre ce „poate si vrea muschii mei” si nici nu cred ca a fost initiativa acelei persoane care este la carma ministerului obladuitor al invatarii. Iar ce va urma va fi doar o noua trecere a barierei prin mijloace nu tocmai ortodoxe ba pe deasupra, ba pe dedesupt iar in fata ei vor ramane doar magarii.

    Invatamantul a fost dragostea mea secreta. Pentru un interval de timp, suficient cat sa-mi iau si primul grad didactic, am putut privi lucrurile din interior si sa adun vechimea necesara pentru al doilea. Slava domnului ca soarta a vrut ca drumul meu profesional sa se reintoarca in matca.

    Mi s-a atras atentia intr-o cancelarie ca noi suntem in scoala pentru elevi si nu ei pentru noi si ca salariul va depinde de bunavointa lor. Si eu care credeam ca suntem acolo cu totii pentru a participa impreuna la ce este mai frumos pe lume: actul invatarii.

    Am ajuns in ultimul meu an de invatamant intr-unul din cele mai renumite colegiidin urbe. Am fost foarte bucuroasa cand m-am trezit cu dir. adjuncta pentru asistenta la ora.

    Eram mandra ca-mi iubeam specialitatea si puteai sa ma scoli din somn la orice ora si sa ma pui sa tin o ora despre ce doreai din programa si fara notite, fara plan fara nimic, cursiv si pe inteles desfasuram o lectie. Copiii erau foarte atenti si participau uimiti ca informatica se face si cu caietul si pixul, deoarece pana atunci laboratorul era al lor si messenger-ul sa traiasca.
    Dintotdeauna am considerat ca decat sa-i dai flamandului un pestisor mai bine ii pui in mana o undita si-l inveti sa pescuiasca.

    „Imi pare rau, abia daca pot sa va dau „suficient”.

    „….nu inteleg?!?””

    „Nu va incadrati in ITEMI. Nu folositi mijloace moderne de expunere.”
    mi-a spus directoarea care la orele de limba si literatura romana nota elevii dupa prezentarile Power-Point pe care le aduceau de-acasa pe un CD si la care toate notele se obtineau pe baza unui portofoliu(= o suma de lucrari pe care elevul le face acasa si care se aduna intr-o mapa, de regula referate=manunchi de foi de hartie pe care le umpleau cu compilari de texte luate de pe internet si pe care nu statea nimeni sa le citeasca, nici elevul dar nici profesoara).

    Sigur ca nu la ora de limba si literatura romana invatam sa ne exprimam, sa comunicam, sa ne adresam… Altfel elevii din acel colegiu nu si-ar fi exprimat simpatia fata de mine strigand pe culoare precum floraresele: ce mai faceti doamnaaaa?

    Ar fi salutat retinuti: buna ziua doamna profesoara!

    Pecingenea e mare si neagra.

    Cel mai mare rau comis este ca cei ce nu stiu nici macar nu stiu ca nu stiu.

     
  10. balaurdegradina

    16 Iulie 2011 at 22:02

    Intotdeauna m-au fascinat oamenii care considera ca daca nu recunosc ceva pot pretinde ca nici nu s-a intamplat acel ceva. Partea pozitiva a povestii cu bacul 2011 este ca nu mai poate pretinde nimeni ca el nu a avut loc . Sau ca mai mult de jumatate din candidati nu l-ar fi ratat.
    Da, ai dreptate: pecinginea e mare si neagra. Cred ca nici nu ne dam seama cat de mare si cat de neagra.

     

Lasă un răspuns

 
