RSS

agricultura

12 Sep

Altii zic ca a fost un an agricol foarte bun. Ma bucur pentru ei. Anul meu agricol a fost mai subtirel. Toate au parut sa inceapa foarte bine, dupa care toate au cam luat-o hia.N-a plouat cand trebuia sa ploaie. Cand era sa fie soare, muult soare, a venit ploaia si n-a mai vrut sa plece. Ne-au calcat trei valuri de furtuni cu grindina. Cand si cand a mai dat peste noi si cate-un val de caldura, dintr-ala cu slaghie…

Toate rosiile culese pana acum poarta pe ele cicatricile ingozitoarelor tirurilor la care au fost supuse.

Dar mie continua sa mi se para cele mai gustoase si mai frumoase rosii din lume.

Ardeii iuti trebuia sa iasa gogosari. Cel putin asa-i botezase pietarul de la care i-am cumparat .(Sa-mi fie-nvatatura de minte sa-mi fac eu singura rasadurile, ca tot imi place sa ma joc cu semnintele si borcanelele!).

Castravetii s-au gandit ei sa fie sferici. Toata vara , indiferent ca am udat sau nu, am pus ingrasamant, am stropit cu chestii bio si foarte bio, castravetii au fost sferici. Dupa ultima grindina s-au suparat si-au cam dat coltu’. Doua tufite mai zgubilitice s-au incapatanat sa supravietuiasca, si -minune!- au inceput sa faca castraveti normali. In fiecare dimineata culeg doi clasici cornishoni.

Brocoli a inflorit frumos, gradinarul din mine a tresarit placut surprins cand l-a vazut ce temeinic infloreste

dar bucatarul din maica-mea a decretat scurt: „nu-mi place cum se comporta in oala”, asa incat i-am cam scurtat existenta in strat. Adevarul e ca ocupa si cam nepermis de mult loc in minuscula mea gradina de legume. ( Linistiti-va, despre brocoli era vorba😀 )

Patrunjel am semanat de doua ori. In doua locuri diferite. Nici macar nu s-a obosit sa apara.  La fel si cu prazul. Morcovii prima data au zis nu, a doua oara au iesit ei, da’ au cam perdut batalia cu ceva fiara subterana care i-a cam mancat.

Ceapa in schimb am avut tot timpul. Pe langa cea de taiat, pe care o am de anul trecut si s-a indesit ca nebuna, am tot infipt bulbisori de arpagic pe marginea tuturor straturilor, in valuri, la intervale diferite de timp, asa ca am avut in permanenta (si se pare ca o sa mai am o vreme) ceapa verde si gustoasa.

La stadiul de impletit cosite de ceapa n-am ajuns, dar am descoperit intr-un ungher mai ferit niscai ceapa deja uscata

Compenseaza prin gust lipsa opulentei in dimensiuni.

Zucchinul a fost in stand by toata vara. S-a tot laietit, a facut frunze din ce in ce mai mari, da’ ceva rod… nici vorba. Si pe cand i-am pus eu gand rau si m-am indreptat cu determinare si cu ditai cutitocu-n mana, mare mi-a fost mirarea sa constat ca apucase de puiat zucchinasi, care de care mai dragalas

Fasolea cataratoare a fost mai mult decorativa. De cate ori ma uitam la ea mi se umfla cheptu’ de gradinar, pare sa dea un aer „profi” stratului. Cate-un pumn, cat sa arunc, din cand in cand, in cate-o ciorba de adunare generala a facut cam toata vara, asa ca n-o sa ma plang.

Catre sfarsitul lui august, dupa o curatenie generala in straturi, am constatat ca mi-a ramas o gramada de loc gol. Asa ca, fara sa-mi fac prea mari iluzii, am mai insurubat niste fasole oloaga. Care, complet lipsita de inhibitii s-a apucat sa incolteasca, inverzeasca, infloreasca si sa lege rod. Cred ca apuc la fasole verde scazuta c-un ciolanas frumos asortat.

Nu, n-a fost cel mai bun an agricol al gradinii mele, da’ nici cel mai rau.

 
35 comentarii

Scris de pe 12 Septembrie 2011 în de gradina

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

35 responses to “agricultura

  1. cristina

    12 Septembrie 2011 at 9:05

    eu zic ca a fost un an totusi bun, mai. ai avut rosii, fasole, ai castraveti, doblecei, ce mai vrei? (asta a fost pt rima). in conditiile in care vremea n-a tinut cu tine, ai avut ceva recolta. plus vanata.

     
  2. Ursu Florin

    12 Septembrie 2011 at 9:09

    Si la mine a inceput totul foarte bine. Nu pot sa zic ca s-a terminat chiar rau .. dar se putea si mai bine. Anul acesta am avut parte de multe rosii, castraveti, ardei iute. In rest slabut.

     
  3. simf

    12 Septembrie 2011 at 9:29

    rosiile tale sunt cele mai frumoase, doar sunt ale tale. si sunt convinsa ca au un gust divin. si eu m-am certat cu conopida care face doar frunze si umbra – la anul nici ca mai pun -, fasolea a rodit cat sa ma impiedice s-o smulg, iar morcovii de toamna nu mi-au parut deloc. cred c-a fost ceva in aer.:)

     
  4. Diana Alzner

    12 Septembrie 2011 at 10:44

    Nu ştiu ce fel de an agricol ai avut, dar ştiu că ai o grădină foarte frumoasă.🙂
    Noi am renunţat la agricultură, nimic nu merge. Vom face un solar, poate aşa se mai schimbă lucrurile…

     
  5. Omuldelamunte

    12 Septembrie 2011 at 11:28

    Mie mi-a dat gazonul o frumuseţe. Constat însă că anul ăsta n-a făcut deloc fructe. O fi că l-am tuns prea des de două ori pe săptămână? În alţi ani făcea caise, prune, goldane, pere, cireşe, de la vecinu’ care era plecat în Spania. Acum s-a întors acasă şi-şi culege pomii la vreme.
    „Nea Gogule -zic- cum a fost în Spania?” „Domnule, m-am dus într-o zi la dentist că mă seca la inimă o măsea. Am răbdat eu ce-am răbdat, da’ când a fost să puie motoraşul ăla pe mine, n-am mai rezistat şi am cam azvârlit din picioare. A scos o înjurătură d’aia cu origini sănătoase, dom’ne”.
    „Înţelegi înjurături în spaniolă,văd” „De unde dom’ne, era român…”

     
  6. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 15:00

    Ioooi, Cristina, de vanata am uitat! Deci: la capitolul vinete am inregistrat o recolta modesta spre medie (😀 ), in urma careia am desprins nenumarate invataminte extrem de importante pentru culturile anilor agricoli viitori.
    (Adica cre’ ca ma las de cultivat vinete.)

     
  7. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 15:05

    simf, eu cred ca digerarea tuturor rateurile si semirateurile din gradinile noastre sunt, de fapt, o etapa a propasirii noastre ca vajnici gradinari adevarati. si da, rosiile mele sunt divine din aproape toate punctele de vedere😀

     
  8. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 15:06

    Ursule, poate ca avem noi asteptari prea mari pentru stiinta noastra. Oricum, sa fim optimisti!

     
  9. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 15:08

    Diana, daca aveti planuri de solar inseamna ca nu ati chiar renuntat la agricultura. Ati facut doar trecerea spre o alta tehnica😀

     
  10. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 15:16

    ei itane, ar trebui initiat un studiu al influentelor dentistului roman asupra florei si faunei … ca mie-mi crescuse zilele trecute o ditai nuca-n ceru’ gurii (de-am inghitit hapurile de antibiotic mai dihai ca pe eclerurile cu multa frisca si decorate cu cirese)…
    iar acu’ sta bestia si m-asteapta pitita in cabinetul sau cu bisturiul pregatit!

     
  11. Georgiana

    12 Septembrie 2011 at 16:00

    noi să fim sănătoşi, că legume se găsesc şi în piaţă! no, la ce răspuns să te aştepţi de la o individă care locuieşte la bloc, într-o cutie de chibrituri??

     
  12. silavaracald

    12 Septembrie 2011 at 19:56

    Măi, n-o fi fasolea ta ”clasică” deosebit de harnică, dar decorativă e, dă-o-ncolo. Mai că mi-aș pune-o în fereatrsă, să-mi umple de culoare diminețile.🙂

     
  13. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 20:54

    ca sa te iert pentru un asemenea raspuns Georgetto, va trebui sa pozezi de gratis in fo macar 3 şutinguri, la vara😀

     
  14. balaurdegradina

    12 Septembrie 2011 at 21:15

    SLVC, am adus-o de la Londra. Sa vezi ce de englezisme stie spune, ce aere de lady, cu ce morga se lasa cautata pe la subtiori , dupa teci … Iti pun si tie deoparte fo doo seminte, de-un five clock la fereastra.

     
  15. Daniel

    12 Septembrie 2011 at 21:34

    Mie imi pare ca legumele din tara asta sau inteles intre ele si ca majoritatea gradinilor traiesc aceeasi soarta.

     
  16. balaurdegradina

    13 Septembrie 2011 at 8:18

    Daniel, eu cred ca ne-o bagat astia ceva in aer😀
    Adevarul e ca vad si pe la altii ca vara asta n-a fost cea mai prielnica pentru gradinile de legume. Si daca pana si Elisa are nemultumiri, inseamna ca eu chiar nu mai am ce comenta.

     
  17. ilincaotgramesti

    13 Septembrie 2011 at 21:35

    Cat imi place cum tratati situatia, daca imi dati voie si mie sa-mi exprim un gand, sunteti deliciosi cum faceti haz de necaz.

    Natura este din ce in ce mai bolnava din pacate, ce se stia din alti ani nu prea mai este valabil… Mai sa te-apuce depresia cand ai mult drag si bune intentii si vezi ca nu prea ies lucrurile.

    Dar de cate ori ma apuca amaraciunea mi-aduc aminte de excursia in Egipt unde am vazut sub soarele ras-arzator productie de rosii de zice-ai ca le-a transbordat cineva de prin gradinile noastre direct acolo.

    Si-atunci ma gandesc ca trebuie doar cautate alte metode – ei cum pot, imi spun eu. Poate vom reusi sa ne adaptam.

    Am o carte despre culturile protejate, fie in sera fie in solar fie in tunele… Si aceste culturi au problemele lor din pacate. Nu este o garantie ca nu vei avea pierderi sau dezamagiri.

     
  18. balaurdegradina

    14 Septembrie 2011 at 11:11

    Ilinca, ar fi culmea sa ne facem harachiri! Norocul nostru ca nu traim din roadele culese😀
    Am vazut si eu prin Turcia, intr-un decor absolut dezolant de arid, propasind legume neasteptat de vivace.
    Dar cred ca acolo, la ei, fie Egipt, fie Turcia, e mai simplu. Pentru ca e un lucru stiut si general acceptat: nu ploua. Asa ca treaba asta fiind stabilita au putut sa se concentreze pe metode de irigare, de protejare, etc.
    Noi insa, avem mult mai multe optiuni. Adica si ploua, si ingheata, e si cald, e si ger. Iar faptul ca e frig cand ar trebui sa fie cald, ploua cand ar trebui sa fie senin si alte permutari si variante la toate optiunile astea nu e de natura de a ne usura activitatea de gradinari.
    Da’ nu ne lasam!

     
  19. Ana

    14 Septembrie 2011 at 13:34

    Mie imi place gradina ta. Morcovii mei nu au vrut sa se faca, sunt in greva, ardeii grasi sunt iuti, rosiile au fost aproximativ ok cantitativ vorbind, dar buneeee
    Eu cred ca legumele alea din Egipt sau Turcia sunt mai pline de chimicale decat astea autohtone. Am luat o data rosii de Turcia si m-am lecuit, au gust de cauciuc acrisor. Nici urma de gustul pe care il vreau eu la o rosie. Si fructele importate sunt cam serbede. Nu stiu ce baga in ele, sa le forteze cresterea si coacerea, sa arate bine si sa nu se strice repede… Pai eu nu as da o rosie din gradina mea sau o piersica din pomisorul meu pe 10 kg de-alea crescute sub soare arzator…

     
  20. balaurdegradina

    15 Septembrie 2011 at 19:04

    Ana, eu aveam la un moment dat un client turc. Si plangandu-ma eu ca marfa turceasca-i de-o calitate infernal de joasa, am primit un raspuns naucitor:
    – Asta cumparati voi! Noi avem si marfa de buna calitate, dar mai scumpa, care merge la nemti si avem si marfa ieftina si proasta pt.voi.

     
  21. Strigo

    15 Septembrie 2011 at 21:54

    Fasole verde scazuta cu ciolan… pfuai ce pofta as avea… suna bine, mai ales ca e cu fasole proaspata din gradina… mmmmmh

     
  22. Flori

    15 Septembrie 2011 at 22:59

    Ma bucur ca am descoperit blogul tau. Am ras, am stat pe ganduri si in multe privinte ti-am dat dreptate…Spor la gradinarit!

     
  23. Ana

    16 Septembrie 2011 at 11:13

    @Laura, bun raspunsul, dar pretul tot nu explica efectiv gustul. Oarecum eu le compar cu o haina de firma, piperata la pret, dar de o calitate mai proasta decat una ieftina luata de la taraba care tine ani intregi. Oi fi eu ciudata😀

     
  24. Strigo

    16 Septembrie 2011 at 21:56

    Caut si io linkul cu postare cu Cutzodramul :)) Ca i-am promis-o Anei.
    Bitte schön🙂

     
  25. balaurdegradina

    17 Septembrie 2011 at 9:10

    Flori, te mai astept!
    Chiar si daca nu-mi dai dreptate😀

     
  26. balaurdegradina

    17 Septembrie 2011 at 9:12

    Ana, inseamna ca suntem doo ciudate😀

     
  27. balaurdegradina

    17 Septembrie 2011 at 9:32

    Strigo, ma faci sa ma simt un clasic in viata😀
    poveste cu cutzodrom

     
  28. silavaracald

    17 Septembrie 2011 at 9:56

    Am intrat doar să-ți urez un weekend plăcut și… productiv!🙂

     
  29. Strigo

    17 Septembrie 2011 at 12:41

    Balaura, apoi esti, mai. ESTI!
    Danke schön🙂

     
  30. Claus

    17 Septembrie 2011 at 13:17

    Dragă Balaura, te felicit pentru grădina ta cu roade multe sau puţine. Cea mai mare realizare a mea a fost o fasole pusă cu vată într-un capac de borcan (ura, a încolţit). Nu-mi rămâne decât să respir din oxigenul grădinii tale.

     
  31. balaurdegradina

    17 Septembrie 2011 at 15:22

    SLVC, multam de vizita! Atat de productiv a fost pana acuma vichendu, incat arat mai ceva ca un indian rau😀
    M-am apucat de facut curatenie in spatele casei, la sectorul zmeura. E incredibil ce jungla se face acolo peste vara…

     
  32. balaurdegradina

    17 Septembrie 2011 at 15:27

    Draga Claus, inseamna ca primul pas l-ai si facut. Eu zic sa-l incerci si pe-al doilea.
    Pune doo boabe (de oricare-or fi ele) intr-un ghiveci cu pamant. Si-asculta cum cresc.
    Pana atunci, trage tare pe nara oxigen, c-avem la oferta😀

     
  33. phlox

    20 Septembrie 2011 at 10:47

    Una peste alta si amandoua peste toate celelalte, incropisi, soro, un articol tare fain! Dovada comentariile, nu mai zic de poze! Asa ca, fetelor, lasati galagia si la anu’ la treaba serioasa, nu mai dati vina doar pe Natura, saraca de ea, ca din greseli se -nvata, nu? Ce te plangesti? Gogo sunt ardei iuti – ei si, bine ca sunt. Rosiile sunt pline de cicatricile luptelor cu Natura, dar sunt , vorba matali, atat de gustoase si miros atat de bine! Dreptu-i? Doar o vanetica? Si ce? Bine ca a fo si aia. Fasolea te-a rasfatat intr-un final glorios. Iar gradi-ul tau arata atat de fain!!!
    Balauriciule, nu-i bai, e chiar minunat si la vara cald, vorba Jorjetei noastre a tuturor (ca ma bagai si eu in curtea voastra, ca vreti au ba😉 ). Fata draga, felicitari, pe bune, fara ironii-sarcasmii
    cu mult drag,
    Un phlox

     
  34. balaurdegradina

    20 Septembrie 2011 at 20:41

    Pai, draga Phlox, dupa cum spuneam: n-a fost cel mai bun an agricol al gradinii mele, da’ nici cel mai rau. Dac-am lasat impresia de disperare retractez: nici vorba de disperare! Multamescu-ti de felicitari! Eu chiar cred ca le merit (fara ironii-sarcasmii), pentru ca am cea mai perfecta gradina imperfecta din emisfera nordica! De sesizat nivelul inalt de modestie.
    Pfoai… si ce s-a mai face!
    Pana una alta intra cu incredere in batatura, ca loc este destul si nu muscam😀

     
  35. phlox

    20 Septembrie 2011 at 21:38

    La mai mult si la mai mare!
    Cat despre invitatie: Mercim mult, viu cu mare drag

     

Lasă un răspuns

 
